V 36 (35+4) Livs uppdatering

2012-06-21 @ 08:52:37
Ja jag tänkte jag skulle berätta lite om hur min livs situation ser ut just nu, fick frågan om hur jag har det så här kommer en uppdatering.

Som många av er har läst säkert så fick min pappa en stroke den 24/4 proppen sitter på vänster sida i huvudet och har då påverkat att han fått en högersidig svaghet och fått Afasi (Afasi betyder att han har svårt med talet men kan säga ja och nej, vissa dagar kan han nästan säga en hel mening och ibland inte alls, men det är långt kvar innan han kommer kunna prata om det går någonsin). Han ligger på Danderyds sjukhus vilket är ganska långt ifrån där vi bor, vi bor på andra sidan stan. Jag är och hälsar på honom varanna dag efter jobbet och dom kvällarna kommer jag hem vid åtta tiden, inte mycket fritid där inte.
Jag och min Sambo var tvungna att flytta hem tilll hans hus för att ta hand om det. Så just nu bor vi i en kapp-säck kan man säga. Han har fått kommit hem på 2st dags permisioner och det har gått jätte bra men då har ju jag också varit med honom hela tiden. Imorgon ska han få komma hem och sova över en natt så man ser hur det går. Då kommer även hemtjänsten för första gången och lägger honom och tar upp honom på morgonen, han klarar det mesta själv men behöver lite hjälp med höger sidan.
Jobbigaste i denna situtaion är att allting som rör min pappa måste nu gå igenom mig, kurator samtal, hemtjänst, bostads anpassning, läkar besök, ta hand om hans räkningar ja i princip allt. Jag har nu tagit mig i kragen för att bli god man åt min pappa så jag smidigare kan sköta hans räkningar med mera.

Men det är inte slut där sen har jag min farmor och farafar i livet och min pappa var god man åt dom. Och eftersom min pappa nu ligger på sjukhus så måste jag axla den biten också alltså ta hand om deras räkningar med mera. Som tur är bor dom på ett vård hem så dom får mycket hjälp där. Men min farfar som också han fick en stroke för 7års sedan tycker att detta är väldigt jobbigt och vill hålla mycket kontakt med mig för att höra hur det är med min pappa. Så han ringer ungefär varje dag och frågar hur det är och jag försöker hälsa på en gång i veckan för att han är så otroligt social och blir lätt ledsen om man inte hör av sig.

Sen har vi min sambo Seb också som har en allvarlig sjukdom som heter Cystisk Fibros (CF) har berätta ganska mycket om den tidigare här också. Vi har ju gått och väntat på en lung transplantations utredning i GBG hela våren och förra veckan ringde dom och ville boka in det V 31. Vi sa att det inte går för vi får barn precis då så vi ska återkomma med en tid som passar oss mer.
Förra torsdagen fick min sambo väldigt hög feber på natten och hade det sedan hela helgen till och från så på tisdagen ringde han sin avdelning på HUddinge eftersom febern inte hade gått ner och fick en tid i går hos läkarn. Dom tog beslutet att lägga in honom för att det visade sig att hans Port-a-Cath (googla om ni undrar vad det är, blir väldigt långt om jag ska berätta det) har det börjat växa bakterier i nu. Så idag kommer han att opereras, först ta ut den gamla och sedan sätta in en ny. En ganska liten operation men som sagt det är en operation och det finns alltid risker med det. Så ska snart göra mig i ordning för att bege mig till Huddinge.

Så som ni kanske förstår så är det ganska mycket i mitt liv just nu så tyvärr så njuter jag nog inte fullt ut av min graviditet. Jag hoppas den stannar i magen en stund till så lite hinner ordna upp sig innan.

Lite deppigt inlägg men så är mitt liv just nu, därför jag är dålig på att uppdatera.

Kommentarer
Postat av: J

Usch, det låter som att du har jättemycket ansvar just nu och jag skickar alla styrkekramar jag kan. Jag kan inte säga att jag vet hur det är att ha en far i samma situation som dig, men min mormor fick en sjukdom som heter ALS (vet inte om du hört talas om den) och det var inte lätt att hantera, men man hade inget annat val. Nu är utgången för den sjukdomen helt annan än för din pappa dock.



Då byter vi av varandra då eftersom sambon fick komma hem förra veckan och börjar bliv friskare igen, men det där med porten är ingen kul historia (alltid lite läskigt när de har dropp, jag har till och med råkat fastna i hans slang en gång och drog ut nålen så vi fick åka till sjukhuset och sätta en ny) och nu när han ska operera bort den förstår jag att det inte heller är kul. Sätter de in en ny på andra sidan då eller byter de bara ut? Min sambo var faktiskt orolig den här gången att det kunde vara porten som krånglade sig, men det visade sig ju vara lunginflammation istället. Han svettades också jättemycket (feber) men mest på natten.



KRAM!!

2012-06-21 @ 10:02:27     URL: http://minlillefamilj.blogg.se/
Postat av: Osofin

men oj vad du har det tufft nu! Du är så otroligt stark!! Kan inte ens fantisera om hur det skulle vara att vara i samma situation själv.

Jag hoppas verkligen att bebisen stannar kvar ett tag till så att saker och ting hinner falla bättre på plats. Känns som om det framför allt vore bra om din farmor och farfar kunde få hjälp från annat håll...(?)



Du är fantastisk! Ta inte ut dig helt. Jag önskar dig en underbar sommar!!



KRAM

2012-06-21 @ 19:56:41
Postat av: Sebsus

J:

Usch det är aldrig roligt när ens familj helt plötsligt blir sjuka och framför allt inte sina föräldrar.

Skönt att din kille har fått kommit hem nu! Jag tycker inte det är så läskigt när dom har nål i porten men man har ju blivit ganska van efter fem år :). Tyckte det var lite läskigt i början.

Angående Sebs port så opererades den ut i torsdags natt och nu får han 3st olika dropp. 1 av dom är för svampen för det har tydligen spridit sig till blodet och dom vill inte operera in en ny förens svampen är borta. Men det här var Sebs tredje port så vi vet inte riktigt vart dom sätter nästa. Men han vill inte ha den på högersidan som han haft en gång tidigare. För den slangen gick upp i ett hals kärl och efter några år så sprack den slangen och sen dess vill han inte ha den på den sidan. Så förhoppningsvis får han den på vänster sidan igen.



Osofin:

Många som säger att jag är så duktig men det finns inget annat val tyvärr. Så så himla fantastisk är jag inte jag gör bara det som krävs av mig just nu :).

Ja jag hoppas också bebisen stannar ett tag till så allt hinner landa lite.

Hoppas du får en fin sommar du med!!



Kram på er!

2012-06-23 @ 15:56:46     URL: http://sebsus.blogg.se/
Postat av: J

Hej! Jo, det är klart.. Man vänjer sig ju på ett sätt, samtidigt så har jag gått och blivit så orolig på senaste tiden (kanske hormoner som spökar) att jag är rädd för just bakterier i slangen. Vi har också varit tillsammans i 5 år nu :) och det är ganska konstigt hur man anpassat sig. När vi är ute och Åker i bilen märker jag inte ens när han byter bubbla, så häromdagen frågade jag "har du bytt bubbla?" varpå jag fick till svar "jag gjorde ju de nyss, såg du inte det?" haha!! Stackarn som bytt 3 ggr, hur gammal är han? Kram

2012-06-24 @ 19:01:56     URL: http://minlillefamilj.blogg.se/
Postat av: Sinnersaint

Stackare, så orättvist att du inte får njuta av graviditeten! Mycket ansvar att axla!

Jag såg att det går en dokumentär om cf på TV4 fakta den 1juli kl 17.50. :-)

Hoppas liten stannar tills

Det är dax. Och bestäm dig för tt inte göra. Mer än du orkar för stress går direkt över till bebisen. Så ta det lugnt! Kram

2012-06-24 @ 20:07:15
Postat av: Sebsus

J:

Jag tror nog det är dina hormoner som gör att du blir orolig, för det blir jag med ibalnd :). Men så länge man gör rent slangen som man ska så ska det inte vara någon fara. Seb har ju haft den här porten nu i mer än sju år så det var kanske på tiden att dom byter ut den.

Haha känner igen det där att vi inte märker när dom byter dropp, ibland kan jag säga men du, du har ju inte bytt droppet. Då tittar han på mig och säger som din kille att jag gjorde ju det såg du inte det. Seb är 27 år gammal.



Sinnersaint:

Ja jag såg också att det kommer en dokumentär då, den ska jag verkligen se eftersom det handlar om en tjej som väntar på nya lungor.

Ska försöka ta det lugnt och inte göra mer än jag måste :).

Hur mår du och lill killen föresten?

Kram

2012-06-26 @ 12:49:21     URL: http://sebsus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0